אינדקס קידום אתרים
אנחנו מגישים היום אינדקס קידום אתרים אורגני SEO, בו תמצאו את כל שבעל עסק (או סתם מישהו שמתעניין) חייב לדעת.
הסקירה שבפניך תחשוף את כל השיטות והכלים ותתרגם בפניך את עולם הקידום האורגני. זה הזמן שלך להבין בדיוק איך זה עובד.
ייתכן ויהיה קצת קשה להבין מה זה SEO באופן כללי בעקבות המאמר, אבל תוכלו לקבל ההצצה את מאחורי הקלעים של עולם הקידום האורגני.
צריך מידע נוסף? משהו לא מספיק ברור? משהו שהייתם רוצים שנוסיף? כתבו לנו בתגובות ונשתדל לענות, לתקן ולהוסיף בהקדם האפשרי.
אינדקס SEO קידום אורגני: מושגי בסיס
מנועי חיפוש
מנועי חיפוש הם הדרך למצוא מידע ברשת האינטרנט. בישראל מנוע החיפוש הפופולארי הוא כמובן גוגל.
איך מנועי החיפוש עובדים? למנועי החיפוש יש תוכנות סריקה עוצמתיות שקוראות מיליוני דפי אינטרנט ומאחסנות אותם על השרתים שלהם.
כשגולש מחפש מילה מסוימת, מנוע החיפוש מציג לו את התוצאות הכי טובות שהוא מוצא לנכון.
מילות מפתח
מנועי החיפוש פועלות לפי צירופים שונים של מילות מפתח, הם בעצם מחפשים איפה מילת המפתח שהגולש חיפש מופיע ובודקים איזה תוצאה הכי טובה עבורו.
אחת הבדיקות שגוגל בודקת היא שהאתר אכן כותב על מילת המפתח המבוקשת. נניח שחיפשתי "כמה עולה מיטת ילדים", גוגל תאתר באיזה אתר המילה מופיעה ותציג לי את רשימת האתרים.
מיקוד מילות המפתח
יש אתרים שבאמת משקיעים המון בתוכן איכותי ומעניין, אבל הם עושים שימוש במילים שאף אחד לא מחפש אותם.
במילים אחרות גוגל לא מזהה שיש קשר המילה שהגולש חיפש לבין האתר שלי. ולכן חשוב לבצע חקר מילות מפתח.
מחקר מילות מפתח
במחקר מילות מפתח מקדם האתרים מגלה רשימה של מאות מילות מפתח בתחום מסוים ונותן דירוג לכל מילת מפתח.
המחקר בעצם בודק כמה אנשים באמת משתמשים במילת מפתח מסוימת כשהם מחפשים מוצר מסוים, האם מילת המפתח כללית מדי? האם הרבה אתרים מתחרים על אותה מילת מפתח? האם אחוז הקליקים נמוך מדי בשביל מילת המפתח? ועוד המון נתונים.
בסיום המחקר (מחקר טוב אמור להכיל אלפי מילות מפתח שמתוכם צריך למיין), מקדם האתרים SEO בוחר במילות המפתח הכי טובים שיש – מצד אחד שאנשים מחפשים אותם ומהצד השני שיש סיכוי לקדם אותם.
כדי לקבל את ההחלטות הנכונות, מקדם האתרים משתמש בכלים שאוספים מידע כמו למשל שימוש בכלי שנקרא SemRush שנרחיב עליו בפרק אינדקס קידום אתרים אורגני SEO: כלים.
כמה זמן לוקח לקדם מילת מפתח?
בעיקרון זה עד 8 חודשים לכל היותר (בהחלט נדרשת סבלנות) וזה תלוי בהתאם לרמת התחרות על אותה מילת מפתח.
במילות מפתח בעלות תחרות נמוכה זה אמור לקחת כ-4 חודשים עד שרואים תוצאות (הכוונה ללידים וכניסות אמתיות לאתר – ולא רק הופעה בגוגל).
במילות מפתח בעלות תחרות גבוהה זה ייקח בדרך כלל יותר זמן.
מילת מפתח זנב ארוך (long-tail)
לפעמים מקדם אתרים מקצועי, כדי לקצר את זמן ההמתנה מוצא מילת מפתח מאוד ספציפית שבה אין תחרות גבוהה.
כמו למשל במקום לקדם מילת מפתח כללית כמו "אינסטלטור בתל אביב" – הוא יבחר לקדם "אינסטלטור בתל אביב 24 שעות"
ככל שמילות המפתח יהיו ממוקדות יותר, הקידום יצליח הרבה יותר ויהיה אפשר לראות תוצאות יותר מהר.
אינדקס קידום אתרים אורגני SEO: פרופיל קישורים
אחת מהיסודות של אתרי אינטרנט הם הלינקים. בדף הבית יש תפריטים שמובילים לדפים שונים באתר, האתר מפנה למקומות נוספים באמצעות קישורים.
על העכבישים של גוגל
כדי לקרוא אתרים גוגל שולחת את התוכנה של שמדמה פעילות של גולש כמוני וכמוך, נכנסים לאתר, רואים קישור ולוחצים עליו ומשם לעוד קישור ועוד.
כדי לקרוא את דף האינטרנט, הרובוטים של גוגל עוברים בין דפים דרך הקישורים שלהם וכך הם מצליחים ללמוד על כל האתר.
על פרופיל קישורים פנימי באתר של SEO
גוגל מדרגת את מבנה האתר לפי סדר החשיבות שלו. בעולם של גוגל – דף יהיה חשוב יותר ככל שמקשרים אליו יותר דפים.
ניקח דוגמה, ברוב האתרים דף הבית הוא הדף הכי מקושר (תבדקו את זה) ואחר כך, דף הצור קשר – כמעט רוב הדפים באתר מפנים את הגולש ליצור קשר.
בניית קישורים פנימית שמשקפת את חשיבות הדפים
מקדם אתרים אורגני SEO בונה ומתכנן את מבנה האתר (לא.. הוא לא בונה מחדש) כדי לספר לגוגל מהם הדפים החשובים ביותר.
כדי לעזור לגוגל לראות מהם הדפים החשובים ביותר – המקדם ידאג שכמה שיותר דפים יקשרו אליהם.
אם למשל מדובר בחנות רהיטים והוחלט לקדם את תחום ריהוט השינה, אז דפים של מיטות, שידות, מזרנים ומאמרים בתחום השינה יקשרו לדף הראשי בתחום השינה. (ולא דרך התפריט).
פירורי לחם כמורה דרך
חלק מהדרכים להראות לגוגל מהם הדפים החשובים הם באמצעות שימוש בכל מיני טקטיקות וסימנים.
לאחד מהם קוראים "פירורי לחם". זהו בעצם מבנה נתונים שנמצא בכל דפי האתר שמספר לגולש איפה הוא נמצא לדוגמה: "חדרי שינה>חדרי שינה מבוגרים>מיטות>מיטת מלכים סוג א (העמוד הנוכחי).
כך בעצם גורמים לאתר להבין שעמוד "חדרי שינה" הוא העמוד שמקשר לכל נושא ריהוט השינה באתר.
קישורים אל האתר שלנו (חיצוניים – Backlinks)
בתחילת הדרך. כשגוגל לא הייתה משוכללת כמו היום, גוגל הייתה מדרגת אתרים לפי מספר האתרים ברשת שמקשרים אליהם.
אם כולם קישרו למשל לאתר "ויקיפדיה", גוגל הייתה מבינה שמדובר באתר חשוב – אתר שחייבים להתחשב בו.
מאז עברו המון מים בירדן, וגוגל השתכללה והתחילה לדרג אתרים על פי מאות פרמטרים אחרים, קוראים לזה עדכון פינגווין (זהו השם של עדכון התוכנה של גוגל) שמדרג גם את תוכן האתר.
למרות העדכון, ולמרות הכל – עדיין אתרים שנמצאים במקומות הראשונים הם אתרים שהמון אתרים מקשרים אליהם.
בניית פרופיל קישורים חיצוני – Backlinks Metrix
כדי שאתרים אחרים יקשרו לאתר שלך ושהוא יוכל להתקדם בתוצאות החיפוש של גוגל, מישהו צריך לעשות את זה!.
גם אם התוכן שלך פצצה, מרתק ומעניין במיוחד – עדיין צריך להוציא קישורים אל האתר.
יש המון דרכים להוצאת קישורים, כמו בחיים – קישורים חינמיים הם קישורים פחות שווים מקישורים שקונים בתשלום או פעילות של החלפת קישורים.
כדי להוציא קישורים מאתרים איכותיים, נדרש ניתוח של הקישורים ועבודה באופן קבוע להוצאת קישורים.
כמובן שיש כלים שמציעים ניתוח ומידע על קישורים – אבל עדיין נדרשת עבודה לצורך השגת קישורים איכותיים.
קישורים שמעבירים כוח וקישורים סטטיים
נהוג לחלק קישורים חיצוניים (שאתרים אחרים מפנים אלינו) ל-2 סוגים:
קישורים שמעבירים סמכות: קישורים מסוג do-follow (זהו קוד שמוסיפים לקישור עצמו), אלו בעצם קישורים שמנחים את העכבישים של גוגל לעבור בין אתר לאתר (ולא רק בין דף לדף בתוך האתר שלנו) וכך בעצם גוגל מבינה מיהם החברים של האתר שלנו.
קישורים שלא מעבירים סמכות: קישורים מסוג no-follow. קישורים שגוגל לחלוטין מודעת לקיומם (היא הרי סורקת את כל האתרים) אבל היא לא קובעת את דירוג האתר לפי הקישורים האלו.
וכאן מגיע החלק הטריקי. למרות שהקישורים לא מעבירים סמכות, עדיין, אם אתרים גרועים (מבוגרים, הימורים וסתם אתרי ספאם) מפנים אליך – גוגל מבינה שאתה לא משהו מיוחד. והמיקום שלך בהתאם.
אפשר אם כך להבין שבניית קישורים דורשת עבודה מקצועית ומדוקדקת, להוציא קישורים מפורומים ואתרי זבל – זה לא קשה. להוציא מאתרים איכותיים, דורש עבודה מקצועית.
אנקור טקסט עוגן מקשר (Anchor Text)
הקישור מסתתר בעצם מאחורי מילה או משפט כלשהו. זה יכול להיות סתם קישור כמו לחץ כאן או קישור כמו "מיטת הפרימיום מספר 1".
ברור שיש הבדל עצום בין שני הקישורים. כשיש מילת מפתח שזורה בקישור, גוגל יודעת שהאתר עוסק בתחום ספציפי וייחודי ולא סתם קישור כללי.
דיווח על קישורים
מקדם אתרים מקצועי שמבצע בדיקה מעמיקה יכול להודיע לגוגל לא להתייחס לקישורים ספציפיים – חשוב לדעת מתי להשתמש בזה – זה מסוגל לפגוע בדירוג של האתר בענק.
כדי לבצע את זה מכינים קובץ TXT עם הקישורים הרעילים ומעלים את זה בכלי Disavow links של גוגל.
איך יודעים אילו אתרים מקשרים לאתר שלך והאם מדובר באתרי זבל?
תיכף בפרק אינדקס קידום אתרים אורגני SEO: כלים נסקור כמה כלים שמראים איך בודקים בדיוק את זה.
אינדקס קידום אתרים אורגני SEO: טכנולוגיות אתרים שכיף להכיר
על HTML ואיך בנוי בכלל דף אינטרנט
רגע, רגע.. לא להיבהל. בדיוק כמו במסמך וורד (Word), יש כותרת ראשית וכותרת משנית ותוכן – כך גם בדף אינטרנט.
הכותרות מסומנות בתגיות h) headline) ומסודרות מ-1 עד 6 לפי סדר החשיבות שלהן. הטקסט עצמו מסומן באות p) paragraph). כל התגיות עטופות בסימון <p><p/>.
זה הכל, כך נראה דף אינטרנט בסיסי.
כדי להדגיש את מילות המפתח שדיברנו עליהם מקודם, אנו משלבים אותם בכותרות (h) ובטקסט עצמו (p). זה כמובן דורש קצת שינויים בתוכן – אבל שינויים בהחלט מינוריים וסבילים.
על אתרים ואבטחה – בקצרה
כשגולש נכנס לאתר, האתר בעצם מבקש מידע מהשרת, השרת מוסר מידע לדפדפן שמציג אותו לגולש.
בתהליך שלוקח אלפיות השנייה, גוגל ממליצה להשתמש בהעברת מידע מוצפנת (כדי להגן על הגולשים). הסימן האם האתר משתמש בשיטת ההצפנה המומלצת זה שיש בכתובת האתר httpsss.
במידה ויש רק httpss, מדובר באתר לא מוצפן, כדאי מאוד להתקין את ההצפנה
העברת נתונים באמצעות AJAX
בלי לסבך. יש אתרים שמעדכנים את המידע גם בלי שכתובת האתר משתנה. זוהי טכנולוגיה שיודעת לקבל מידע גם מאחורי הקלעים (בלי שהמשתמש רואה שדף נטען).
למה חשוב שתכירו? לצורך קידום אתרים הקידום מתבצע לפי כתובת הדף (URL), מכיוון שבשיטה הזו הדף משתנה בלי לקבל כתובת חדשה (וזה מצוי מאוד באתרי חנויות ועוד), נדרשים מאמצי קידום אתרים אורגני SEO מתקדמים ובנפרד.
AMP – דפי מובייל מואצים
גוגל מקדמת דפים מהירים בראש הרשימה וכדאי להכיר את האפשרות.
גרף הידע של גוגל + Google my Business
מכיוון שאנחנו רק אינדקס קידום אתרים אורגני SEO ולא מדריך, רק נאמר שלאחרונה גוגל מקדמת בראש התוצאות עסקים לפי מיקום במפה ולפי מידע שגוגל אוספת.
קידום אתרים שהמטרה שלו להכניס לקוחות ולידים חדשים, חייב לדאוג שהעסק שלכם יופיע שם. ולא רק שם, גם בווייז, איזי, ובעוד אינדקסים פופולאריים.
אינדקס קידום אורגני SEO: הכלים שמקדמי אתרים SEO משתמשים בהם – כל הפרטים
אחת השיטות בהם מקדמים עובדים כדי להשיג תוצאות טובות (מעבר להתמדה ומצוינות באופן כללי), היא שימוש בכלים שמספקים מידע ומנתחים את נתוני האתרים.
רשימת הכלים כוללת כלים חינמיים (בדרך כלל של Google) וכלים בתשלום. בכל כלי צרפנו קישור לאתר הבית של הכלי ושם ניתן לראות מהם המחירים.
מתכנן מילות המפתח של גוגל (Google keywords planner)
כלי שבו ניתן למצוא נתונים על מילות מפתח, לדעת כמה אנשים משתמשים במילה ספציפית, והאם המילה נמצאת בתחרות גבוהה או נמוכה. הכלי במקור נועד לשמש מפרסמים בתשלום – אבל מקדמי אתרים SEO עושים בכלי שימוש גם למידע הזה..
זהו כלי ניתוח אתרים פולארי ומתקדם במיוחד. מנהלי קמפיינים ומקדמי אתרים SEO עושים בסמרש שימוש קבוע להרבה מטרות. שימו ❤: התוכנה בתשלום גבוה יחסית אבל ההשקעה בהחלט מחזירה את עצמה.
בתחום קידום אתרים SEO, ניתן לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק, כולל לגלות את מילות המפתח של האתרים המתחרים ולדעת את המיקום שלהם בגוגל.
גם בנוגע לקישורים (Links), ניתן לראות את כמות הקישורים היוצאת והנכנסת אצלך ואצל המתחרים ולבנות פרופיל קישורים מוצלח מאתרים ברמת איכות גבוהה.
הכלי מנתר את האתר שלנו (באמצעות התקנת קוד באתר) ושולח נתונים. אפשר לדעת כמה אנשים נוטשים, להבין יותר מיהם הגולשים שלנו (גילאים, מגדר, מיקום ועוד).
תיכף בפרק אינדקס קידום אורגני SEO: מושגים שמומלץ לכם להכיר ושלא יבלבלו אתכם, נסביר כמה מושגים ונתונים שנלקחים משם.
בכלי אפשר לדעת אילו אתרים מקשרים לאתר שלך, והאם יש קישורים רעילים באתר.
ניתן לקבל מידע יותר מדויק על השפעת הקישורים במנועי החיפוש ולקבל התרעות על קישורים שנמחקו. הכלי מספק טיפים ותובנות בנוגע לאנקור ואופי הטקסט המומלץ כדי לקבל את האפקט הטוב ביותר שאפשר.
יש כלי נוסף דומה שנקרא A1Analyzer, מדובר בכלי קצת מסובך יותר לשימוש אבל ניתן לדלות ממנו מידע טוב יותר. מה שיפה ששני הכלים האלו חינמיים (עם הגבלה לאתרים עד 500 עמודים).
Google Tag Manager – תג מנג'ר או בקיצור GTM
Google Search Console – גוגל סרצ' קונסול
ב-2019 יצאה גרסה חדשה שאמנם הנגישה חלק מהדברים, אבל עדיין נדרש שימוש בו זמנית ב-2 הגרסאות.
אינדקס קידום אורגני SEO: מושגים שמומלץ לכם להכיר ושלא יבלבלו אתכם
ועכשיו ממש בזריז נעבור על מושגים שחשוב שתכירו כדי שתדעו על מה מדברים איתכם (ותדעו אם מערבבים אתכם).
CTR – שיעור הקליקים
שיעור הקליקים שהאתר שלכם קיבל מתוך מספר ההופעות שהיו לו בתוצאות החיפוש. דוגמה: הופיע 100 פעמים, לחצו 10 אנשים. שיעור ה-CTR הוא 10%.
KEI – מדד יעילות מילת מפתח
שיעור הקליקים ביחס למספר התוצאות שיש למילת מפתח מסוימת. חשוב להפריד בין KEI של מודעה ממומנת לבין KEI של קידום אתרים אורגני.
בקידום אתרים אורגני SEO המדד נבנה ממספר התוצאות בחיפוש מילת המפתח במדויק (שימוש בגרשיים בתיבת החיפוש).
Bounce Rate – אחוזי נטישה
אנשים שנכנסו לאתר ויצאו אחרי דף אחד בלבד. כלומר נכנסו ויצאו בלי לעשות שום פעולה.
Conversion Rate – יחס המרה
נניח שהגדרנו שהמטרה היא השארת פרטים באתר, המדד בודק כמה אחוזים השאירו פרטים מתוך מי שביקר באתר.
שיכפול תוכן – Duplicate Content
תוכן לא מקורי שמועתק ממקורות אחרים. גוגל מענישה אתרים שמעתיקים תוכן. ניתן לבדוק תוכן משוכפל עם copyscape
אינדוקס של גוגל
האם גוגל כבר סרק את האתר, ניתן לבדיקה בכלים כמו Semrush וניתן לבדיקה דרך שימוש בפקודת החיפוש site (רושמים במילה אחת את הפקודה ואת כתובת האתר כולל קידומת httpsss ובודקים אם חסרים עמודים).
תקציב סריקה
גוגל מעניקה לאתרים תקציב ותדירות סריקה לפי תדירות עדכון האתר (אתר חדשות מקבל תקציב סריקה גבוה יותר).
קליק בייט
קישור שעובד על אנשים וגורם להם ללחוץ. כמו "מי מסתיר מהציבור את התרופה למחלת הסרטן?"
PageRank
ציון איכות הדף שגוגל מעניקה. ניתן לעשות שימוש בכלים כמו סמרש כדי לקבל הערכה.
TrustRank
יש אתרים שנחשבים לאמינים כמו אתרי אקדמיה וממשל. ככל שהאתר שלך קרוב (בקישורים) לאתרים כאלו, כך מדד האמון גבוה יותר.
קנוניקל – Canonical
דף קנוני הוא דף שנועד למנוע כפל דפים, מפנים את מנוע החיפוש לסרוק רק דף אחד. משתמשים עם זה בדפים חדשים ולא רוצים לאבד את ההישג של הדף הישן.
קידום אתרים שלילי – כובע שחור | Negative SEO – Black hat SE
דרכים לא כשרות לקידום אתרים, כמו הפצצת מתחרים בקישורי ספאם, הסתרת מידע מגוגל, יצירת קישורים ממקורות גרועים ועוד (דוגמאות לקידום אסור)
הסיכון בקידום כזה גבוה וגוגל מענישה ברגע שהיא תופסת. אפשר לאבד ברגע את כל ההישגים שהשגנו בעבודה קשה והרבה כסף..
כמו שכבר הזכרנו. ראיתם משהו חסר? ההסבר לא ברור? כתבו בתגובות ונשתדל לתקן ולשפר בהקדם. בינתיים, היו חברותיים: שתפו, את חבריכם ועזרו גם להם.