שלום לך, כתבתי את המאמר הבא במיוחד לרופאים המספקים שירותים רפואיים פרטיים.
כאן ניתן למצוא הסבר שייסיע לך כרופא, להבין את העולם השיווק הדיגיטלי, כיצד רופאים יכולים לקדם את המרפאה הפרטית שלהם, להכיר את כל אמצעי השיווק הקיימים והאתגרים שיש לרופאים בעולם השיווק הדיגיטלי.
פרסום ושיווק שירותי רפואה פרטית
אם בעבר ניתן היה לראות פרסום בעיקר של רפואה אסטטית או רפואת שיניים, כיום הפרסום לרפואה פרטית התפשטה כמעט לכל תחומי הרפואה.
הסיבות לתופעה נובעות מהרצון של המטופלים בגישה אישית יותר, זמינות גבוהה וקבלת האפשרות לבחור בעצמם את הרופא.
יחד עם הפופלאריות של ביטוחי בריאות וביטוחים משלימים, המטופלים כיום פונים יותר ויותר לרופאים בעמצם.
הרופאים גם הם מגלים שהרווחים בטיפול פרטי גבוהים הרבה יותר, היכולת לשלוט בשעות ולהתמסר לעבודה מדויקת הופכת את הטיפול הפרטי לדבר פופלארי בקרב רופאים בתחומים רבים.
כמובן שהדרך להגיע למרפאה מלאה דורשת עבודה עקבית והרבה השקעה, אבל היום באמצעות השיווק הדיגיטלי רופאים יכולים לעשות קיצורי דרך ולהגיע מהר למרפאה מלאה ולמלא את כל התורים.
מהם כלי השיווק דיגיטלי לרופאים שקיימים כיום בשוק?
עולם השיווק הדיגיטלי מלא בכלים וטכניקות להבאת לקוחות למרפאה. בשורה התחתונה יש כלים לאיתור הקהל יעד המתאים ופלטפורמות בהם ניתן לפרסם את שירותי המרפאה, המטרה היא להשתמש בהם בצורה חכמה ולחבר בין כל היכולות כדי להביא את קהל היעד ולהפוך אותם מסתם גולשים למטופלים.
עכשיו נסקור את הדרכים הקיימים בשוק כולל היתרונות והחסרונות בכל אחת מהדרכים:
קידום אורגני בגוגל
קידום אורגני או בשמו המקצועי יותר SEO (Search Engine Optimization) הוא תהליך של אופטימיזציה של האתר הן מבחינה טכנית (כמו מהירות, מבנה נכון של הנתונים), רלוונטיות התוכן (תוכן איכותי שעונה בצורה הטובה ביותר על כוונות מבצע החיפוש) וקישורים רלוונטיים (אתרים אחרים שמפנים לאתר שלך ובכך מוכיחות למנועי החיפוש שהאתר שלך פופלארי).
כאשר מבוצעות באתר עבודות אופטימיזציה יעילות, מנועי החיפוש ידרגו את האתר בתוצאות ראשונות.
היתרונות:
- אמינות בעיני המטופלים, כאשר האתר מופיע ראשון, המרפאה נחשבת כאמינה יותר. הגולשים מעדיפים תוצאות שאף אחד לא שילם עליהם
- הפחתת עלויות של הוצאתו הפרסום: בקידום אורגני הלקוח לא משלם למנועי החיפוש ולכן אתר שמקודם בצורה טובה זוכה לקבל תנועה בחינם.
- איכות של מידע: תוצאות אורגניות מספקות מידע מורחב ואיכותי יותר מתוצאות בתשלום.
החסרונות:
- קידום אורגני לרופאים לוקח המון זמן: התוצאות לא תמיד מגיעות במהירות ולפעמים צריך לחכות אפילו שנה עד שרואים תוצאות.
- קושי לשלוט ולנתח: קשה לקבוע מה משפיע על הקידום האורגני וקשה מאוד לדעת מה איש קידום האתרים עושה עבורך, ולפעמים אחרי שנה של תשלום מגלים שנעשו עבודות קידום שלא הביאו לשום מקום.
- תלות עמוקה באלגוריתם של גוגל: גוגל מבצעת שינויים תמידיים באלגוריתם, בפרט למקצועות רפואיים ולכן גם אתר שנמצא היום במקום גבוה בתוצאות החיפוש, לא בטוח שהוא יישאר באותו מיקום לאחר עדכון האלגוריתם.
- מתחרים: מקדמי אתרים משתמשים בשיטות שיכולות לדרוס את המתחרים ולגרום להם לרדת בתוצאות החפוש, מה גם שהתוצאות האורגניות נמצאות אחרי התוצאות הממומנות.
קידום ממומן בגוגל לרופאים
לגוגל יש את הפלטפורמה הנפוצה ביותר בעולם לתוצאות חיפוש. גוגל מאפשר לקנות שטח פרסום בלטפורמה שלה תמורת תשלום על כל קליק שבוצע. המפרסם בוחר את מילות המפתח בהם הוא מעוניין להופיע וכך התוצאה שלו מופיעה בראש העמוד (או בתחתית העמוד הראשון).
יתרונות:
- תוצאות מהירות: קמפיינים ממומנים יכולים להופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש בזמן קצר, מה שמביא לתוצאות במהירות רבה.
- שליטה מלאה: הפרסומים הממומנים מאפשרים שליטה מלאה של יעדים, תקציב, וגם על הפרסומים המוצגים.
- מיקום גיאוגרפי: קידום ממומן לרופאים מאפשר לכוונן את הפרסום למיקום מסוים וכך ניתן לוודא שרק אלו שנמצאים בקירבת המרפאה יראו את הפרסום.
- גמישות בתקציב: אפשרות להגדיל או להפחית את התקציב בקלות ולהתאים אותו לצרכים של המרפאה.
חסרונות:
- עלויות: קידום ממומן יכול להצריך תקציב מיוחד מכיוון שיש מילות מפתח שיש עליהן תחרות רבה וכל קליק על אותם מילות מפתח עולה יחסית יקר.
- הפסקת הפרסום: התקציב של קידום ממומן לרופאים מוגדר בדרך כלל לכל יום ולכן יכול להיות מצב שהתקציב היומי מוצה באותו יום והפרסום לא יופיע.
- תלות: כאשר התנועה לעסק נקנית בתשלום נוצר תלות עסקית בפלטפורמות הפרסום.
פרופיל עסקי בגוגל
Google My Business הוא כלי להצגת עסקים במנוע החיפוש ובמפות גוגל. ניתן לעדכן פרטים כמו מספר טלפון, שעות פתיחה, תמונות של העסק, פוסטים, הצעות, מבצעים מיוחדים ועוד.
היתרונות:
- חשיפה במיקום גיאוגרפי של המשתמש, כאשר מחפשים עסקים או מרפאות באיזור שלכם, התוצאות יופיעו בצורה בולטת יותר.
- עדכון מידע כדי להבטיח שמי שמחפש אתכם יקבל מידע מדויק ומעודכן
חסרונות:
- מתחרים יכולים להופיע מעליכם ולפעמים גם אם מישהו בבניין של המרפאה עשוי שלא לראות את פרטי העסק שלכם.
- ביקורות: ביקורות שליליות (שלא ניתן למחוק) עשויה להשפיע על התדמית של המרפאה, גם אם הביקורת לא מוצדקת.
קידום ברשתות חברתיות
רשתות חברתיות הם פלטפורמות חברתיות שבהם גולשים מיליוני ישראלים כדי לעשות פעילויות חברתיות ולהעביר את שעות הפנאי. ניתן למנות את הרשתות הבאות: פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם, טיקטוק, טוויטר ועוד.
הפלטפורמות האלו מוכרות שטחי פרסום בתוך הפלטפורמה שלהם ומאפשרת לבחור מי ייחשף לפרסום שלכם באמצעות מידע גיאורגרפי, התנהגותי, דמוגרפי ועוד).
יתרונות:
- קשר קרוב עם המטופלים על ידי תכנים יותר אישיים, סיפורי הצלחה ואמצעים חזותיים להעברת מסרים (כמו וידאו, תמונות, קרוסלה, סרטון קצר – סטורי ועוד)
- עלויות נמוכות: ביחס לקידום ממומן לרופאים של גוגל, העלות ברשתות חברתיות נמוכה בצורה משמעותית
חסרונות
- זמן ומשאבים: הפעלה מוצלחת של רשתות חברתיות דורשת התעסקות רבה ויצירת תכנים שחייבים להתעדכן בצורה עקבית.
- פגיעה בתדמית של הרופא: לעתים הפרסום בלטפורמות חברתיות עשוי להפחית מיוקרת הרופא ויכול להובל לרושם לא רצוי.
פרסומות באתרים אחרים
ישנם בישראל אתרים רבים כמו פורטלי בריאות, בלוגים בנושאי בריאות ואתרי חדשות המאפשרים לרכוש שטח פרסום באתר. ניתן לראות כדוגמה את אתר אינפומד, דוקטורס של זאפ, מדיקו (יש גם את אתרי קופות החולים ומשרד הבריאות שלא ניתן לרכוש שטח) ועוד
היתרונות:
- מדובר באתרים שמדורגים גבוה במנועי החיפוש כתוצאה מעבודת אופטימיזציה רבה.
החסרונות
- לעיתים מדובר באתרים שיש בהם תנועה נמוכה ולכן יחס עלות מול תועלת עשוי להיות נמוך
- עלות גבוהה של פרסום ורכישת כתבות
- כתבות יכולות להיות מבוצעות בצורה שהרופאים אינם שבעי רצון ממנה.
כשאתה הראשון: היתרונות של שיווק דיגיטלי לרופאים
מתוך המגוון הרחב שעכשיו דיברנו עליו (ויש עוד הרבה שלא הספקנו) נראה שהשיטה הבטוחה ביותר לתוצאות בזמן מהיר היא קידום ממומן לרופאים. אבל כדי שזו תהיה מוצלחת נדרשים כמה תנאים מצטברים:
- עבודה מקצועית: לא מומלץ לחשוב רק על המחיר כשמדובר בקידום. כפי שאנו רואים פעמים רבות, העלויות של שיווק דיגיטלי לרופאים שנעשית בצורה חובבנית וללא הקפדה יוצאת יקרה יותר.
- אתר אינטרנט מוקפד: כדי להצליח חשוב לתחזק אתר אינטרנט מוצלח שמכיל אלמנטים שמסבירים בצורה איכותית על המרפאה ועל הפרמטרים שחשוב להכיר כשבוחרים ברופא.
- תחזוקה של אינדקסי הרפואה ורשתות חברתיות של המרפאה בצורה מדויקת ונכונה.
- ביצוע ניתוח של הנתונים וחיבור כל הנתונים גדי למדוד הצלחה ולדעת איפה יש מקום לשיפור ולגידול.
קידום ממומן לרופאים: איך זה עובד בפועל:
שלב ראשון: נדרש להקים חשבון פרסום
שלב שני: נדרש לבצע מחקר מילות מפתח שמתאימות לעסק
שלב שלישי: חיבור נתוני האתר ומערכות הפרסום (ובעיקר את מערכות הלידים) למערכות הפרסום כדי לגרום להם לבצע אופטימיזציה של הפרסום
שלב רביעי: חידוד מסרים שיווקיים ועיצוב דף הנחיתה
שלב חמישי: ביצוע עבודות אופטימיזציה לשיפור הקמפיין ברמה יומיומית
האתגרים שיש עם שיווק דיגיטלי לרופאים
- מציאת איש מקצוע שיודע להבין את התחום הרפואי שבו המרפאה עוסקת
- איתור סוכנות שיווק דיגיטלית שתשים אותך במקום הראשון
- אדפטציה מהירה לשינויים בצורכי המרפאה
- מעקב אחר הנתונים