איך עובד החיפוש בגוגל?

בכל פעם שאתה מחפש בגוגל, מנוע החיפוש סורק למעלה מ-30 טריליון דפי אינטרנט ברשת ומוצא עבורך את עשרת התוצאות המובילות עבור החיפוש שלך.

ב-92% מהמקים תלחץ על אחד התוצאות בעמוד הראשון. התוצאה מספר ראשון מקבלת בממוצע 34% מהתנועה – המיקום הראשון שווה א את מיקום מספר 2, 3, 4, ו-5 ביחד – מקור

למצוא 10 תוצאות מתוך מעל 30 טריליון דפים זה ממש קשה – זה כמו למצוא מחט בעירמת שחת, ולמרות זאת, גוגל עושה את זה ממש טוב תוך חצי שניה. איך היא מצליחה לעשות זאת?

בפועל, גוגל לא מבקרת בכל העמודים באינטרנט בכל פעם שאתה שואל משהו. גוגל מאחסנת מידע על דפי אינטרנט במסדי נתונים, והיא משתמשת באלגוריתמים שקוראים את אותם מסדי נתונים כדי להחליט מה להציג לך.

אלגוריתמים הם בעצם סדרה של הוראות ולמחשבים של גוגל יש אלגוריתמים למצוא דפי אינטרנט על סמך מה שהקלדת בשורת החיפוש.

זחלנים

האלגוריתם של גוגל מתחיל בבניית מסד נתונים של כל דף אינטרנט באינטרנט. גוגל משתמשת בתוכנות הנקראות עכבישים כדי "לזחול" בין דפי אינטרנט עד שהיא מוצאת כמעט את כולם. העכבישים מתחילים בכמה דפי אינטרנט ומוסיפים אותם לרשימת הדפים של גוגל שנקראת "אינדקס". לאחר מכן, העכבישים עוקבים אחר כל הקישורים היוצאים בדפים אלה ומוצאים קבוצה חדשה של דפים, שאותם הם מוסיפים לאינדקס. לאחר מכן, הם עוקבים אחר כל הקישורים בדפים האלה , וכך הלאה, עד שגוגל לא מוצאת עוד דפים חדשים.

תהליך הזחילה מתמשכת תמיד; גוגל תמיד מוסיפה דפים חדשים לאינדקס שלה או מעדכנת דפים כשהם משתנים. האינדקס של גוגל ענק, הוא שוקל למעלה מ-100 מיליון גיגה-בייט.

מילת חיפוש (או מילת מפתח)

כשאתה מחפש בגוגל, הוא לוקח את מילת החיפוש שלך (הטקסט שהקלדת בסרגל החיפוש) ומסתכל באינדקס שלו כדי למצוא את דפי האינטרנט הרלוונטיים ביותר.

איך גוגל עושה זאת? הדרך הפשוטה ביותר היא פשוט לחפש באילו דפים מופיעה מילת המפתח שחיפשת, ממש כמו שמחפשים במסמך וורד. כך באמת עבדו מנועי החיפוש בשנות ה-90: הם היו מחפשים את השאילתה שלך באינדקס שלהם ומציגים את הדפים עם הכי הרבה התאמות למילת המפתח שלך. בשפה המקצועית קוראים לזה צפיפות מילות המפתח.

ברור לגמרי שאפר בקלות לנצל את זה, כל אחד יוכל ליצור דף עם המון מילות מפתח, נגיד מעצבת פנים תכתוב א תמילת המפתח 3000 שפעמים ותהיה מדורגת ראשונה בותצאות החיפוש, ברור לגמרי שזה לא יעבוד, נכון?

לכן מייסדי גוגל יצרו משהו חדש.

PageRank – דירוג דפים

במקום צפיפות מילות מפתח, החדשנות המרכזית של גוגל היא אלגוריתם בשם PageRank, שמייסדיה לארי פייג' וסרגיי ברין יצרו עבור בעבודת הדוקטורט שלהם בשנת 1998. הם שמו לב שניתן להעריך את חשיבותו של דף אינטרנט על ידי הסתכלות אילו דפים חשובים אחרים מקשרים להם. בדיוק כמו שאפשר לדעת על מישהו שהוא פופולרי כאשר הוא מוקף באנשים פופולריים אחרים. דירוג הדפים נותן לכל דף אינטרנט ציון המבוסס על ציוני דפים אחרים שמקשרים לדף זה. (הציונים של הדפים האלה תלויים בדפים המקשרים אליהם, וכן הלאה)

לדוגמה: אם נייצר דף אינטרנט חדש לגמרי על פרסום בגוגל בהתחלה יהיה לו דירוג נמוך מאוד, אבל אם אתרים אחרים יקשרו לדף הזה, הדף יקבל דחיפה קטנה מהכוח של אותו אתר. יותר איכפת לגוגל מי מקשר לדף שלנו, לא דומה בלוג זניח לקישור מאתר מפורסם ונחשב כמו אתר חדשות מוביל.

ברגע שגוגל מוצאת את כל הדפים באינדקס שלה שמזכירים את שאילתת החיפוש שלך, היא מדרגת אותם לפי מספר קריטריונים כולל PageRank. לגוגל יש גם קריטריונים רבים אחרים: היא מתחשבת באיזו עדכון אחרון דף אינטרנט, מתעלמת מאתרים שנראים ספאמיים, בוחנת את המיקום שלך, ועוד.

האם אפשר לעבוד על גוגל?

יש גם חסרונות לשיטת דירוג האתרים. בדומה לשולחי דואר זבל קמו אנשים שניצלו לרעה את צפיפות מילות המפתח והחלו ליצור "חוות קישורים", או דפי אינטרנט המכילים טונות של קישורים לא קשורים. בעלי אתרים יכולים לשלם לחוות קישורים כדי לקנות קישורים לדפי האינטרנט שלהם, מה שיעלה באופן מלאכותי את דירוג הדף שלהם. עם זאת, גוגל מצליחה לתפוס ולהתעלם מחוות קישורים.

חוץ מהשיטה הזו יש כמה דרכים מיינסטרים יותר לשחק בגוגל. תעשייה שלמה, הנקראת אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), צמחה כדי לעזור לבעלי אתרים לפצח את אלגוריתם החיפוש של גוגל ולוודא שדפי האינטרנט שלהם מופיעים בראש החיפושים בגוגל. הצורה הבסיסית ביותר של SEO היא לגרום ליותר דפים לקשר לדף שלך. קידום אתרים כולל עוד הרבה טכניקות, כמו הכנסת מילות המפתח הנכונות בכותרת ובכותרות של הדף שלך או לקשר בין דפי האתר שלך בצורה טובה יותר.

האלגוריתם של גוגל משתנה כל הזמן: גוגל מוציאה מעל 500 עדכונים לאלגוריתם החיפוש בכל שנה, מומחי SEO מנסים למצוא דרכים לנצל כל עדכון וללמוד איך לנצל זאת לטובתם

 

תוכן עניינים