חשוב רגע על פייסבוק, אתה עושה שימוש באפליקציה שלהם, צופה בסרטונים, משתמש באינסטגרם במשך שנים וסביר להניח שמעולם לא ביקשו ממך לשלם להם. אז איך הם מרוויחים כסף?
התשובה היא: פרסום ממוקד. בוא נבין איך זה עובד!
כפי שבוודאי ראיתם, חברות ועסקים משתמשים במודעות פייסבוק כדי להרוויח כסף.
פרסום ממומן בפייסבוק
ראשית, אפליקציות ואתרי אינטרנט יכולים לגבות ממפרסמים עמלה קטנה בכל פעם שמישהו צופה במודעה, אסטרטגיה שנקראת תשלום לפי הופעות, או PPI. 42 מכיוון שכל כך הרבה אנשים צופים במודעות, אפליקציות ואתרים גובים בדרך כלל במרווחים של 1,000 צפיות; כלומר, התמחור עבור מסע פרסום יכול להיות $5 עבור 1,000 "הופעות". מכיוון שמפרסמים משלמים לעתים קרובות לאלף צפיות, תשלום לפי הופעות נקרא לעתים קרובות יותר Cost-Per-Mille, או CPM. 43 ( Mille מגיע מהקידומת מילי , כמו במילימטר .)
לחלופין, אפליקציות ואתרים יכולים לחייב מפרסמים בכל פעם שמישהו לוחץ על מודעה, מה שנקרא עלות לקליק או עלות לקליק. מחיר לקליק ידוע פחות בשם PPC, או תשלום לפי קליק. 44
Google 45 ו-Facebook 46 מציעות גם פרסום של עלות למיל (CPM) וגם עלות לקליק (CPC) כדי להרוויח כסף מפרסומות. מפרסם שרוצה לפרסם מודעה במוצרי גוגל או פייסבוק, כמו חיפוש גוגל או פיד החדשות של פייסבוק, מציין את ה"הצעה" שלו או כמה הוא יהיה מוכן לשלם לכל קליק או צפייה. בכל פעם שמבקר טוען דף, כל המפרסמים מתמודדים ב"מכירה פומבית" מיידית, והמודעה של הזוכה מוצגת. 47
הצעת מחיר גבוהה יותר מגדילה את הסיכוי שהמודעה שלך תופיע, אבל המציע הגבוה ביותר לא בהכרח יזכה. גוגל ופייסבוק שוקלים עוד כמה קריטריונים, כמו מידת הרלוונטיות של המודעה, כדי להחליט איזו אפליקציה להציג. למה? סביר להניח שמודעות רלוונטיות יותר ילחצו יותר, כך שהן עשויות להרוויח יותר כסף ממודעה פחות רלוונטית עם הצעת מחיר גבוהה יותר. חשבו על זה: אם הייתם גוגל, האם הייתם מעדיפים להציג מודעה של 5$ שלוחצים עליה 10 פעמים או מודעה של 2$ שלוחצים עליה 100 פעמים? 48
מודעות הן הדרך שבה גוגל ופייסבוק מרוויחות כסף, אבל הסיבה שהן מרוויחות כל כך הרבה כסף היא בגלל טכניקה שנקראת מיקוד. 49
פילוח ממוקד
האם אי פעם היית לוחץ על מודעה של ספות אלא אם היית קונה רהיטים באופן פעיל? כנראה שלא. זו אחת המלכודות של מודעות שאתה עשוי לראות בטלוויזיה או במגזין: פיצוץ המסר שלך לכולם יכול להיות בזבזני כאשר רק קהל קטן יתעניין. 50 אבל מה אם מפרסמים יראו לך באופן אסטרטגי מודעות ספות רק כאשר אתה עובר לחדר מעונות או בית חדש ונזקק לרהיטים חדשים? זה כנראה יהיה יעיל יותר.
אסטרטגיית "מיקוד מודעות" זו היא הדרך שבה גוגל ופייסבוק באמת מייחדות את עצמן. מכיוון שאתה עושה כל כך הרבה באפליקציות ובאתרים של גוגל ופייסבוק, החברות האלה יודעות הרבה על מה אתה אוהב. לאחר מכן הם משתמשים בנתונים האלה כדי למקד אליך מודעות, מה שמאפשר להם לגרוף דולרים פרסומיים תוך שהם נותנים לך את השירות בחינם. 51
לדוגמה, אם גוגל שמה לב שאתה מחפש "מדריך לבחירת שעון" או "עלות שעון זול", גוגל יכולה להסיק שאתה קונה שעון יד. אז הם יוכלו להציג לך מודעות לשעונים כשאתה מבצע חיפושים עתידיים. מכיוון שמודעות ממוקדות יתר אלו רלוונטיות יותר עבורך, סביר יותר שתלחץ עליהן מאשר מודעות שאינן ממוקדות. 52 יותר קליקים מובילים ליותר רכישות, לכן מודעות ממוקדות עוזרות למפרסמים להרוויח יותר כסף.
במילים אחרות, מיקוד מודעות משפר את "שיעור הקליקים", או שיעור הקליקים, מה שמביא למפרסמים יותר כסף תמורת הכסף שלהם. מכיוון שיש להם יותר נתונים על משתמשים מכל אחד אחר, גוגל ופייסבוק יכולות למקד מודעות בצורה טובה מאוד, וכך הן יכולות לגבות מהמפרסמים את הסכום הגבוה ביותר. 53 העסק של מיקוד מודעות המבוסס על נתוני משתמשים הוא רווחי: גוגל ופייסבוק מסתמכות על מודעות עבור כמעט כל ההכנסות שלהן. 54 פייסבוק מרוויחה יותר מ-30 מיליארד דולר בשנה ממודעות 55 – שהם כמעט 99% מההכנסות הכוללות שלה. 56
אז, האם מודעות ממוקדות הן טובות או רעות? תומכי הפרטיות מודאגים מהאופן שבו החברות הגדולות הללו יכולות לעקוב אחר כל קליק 57 שלך ולדעת כמויות עצומות על תחומי העניין, ההרגלים והפעילויות שלך. 58 אבל אולי זו רק העלות של עשיית עסקים: אין דבר כזה ארוחת צהריים חינם, ובמקום לשלם על מוצרי גוגל ופייסבוק בכסף, אתה משלם עם נתונים אישיים. 59 הוויכוח הזה מתמצה בפתגם עמק הסיליקון: "אם אתה לא משלם על המוצר, אתה המוצר ". 60
שליטה בשוק הפרסום הדיגיטלי
מודעות ממוקדות הן חזקות, ואף אחד לא עושה אותן טוב יותר מגוגל ופייסבוק. לשתי החברות יש כמעט אחיזת עיניים בפרסום, והן יחד מהוות כמחצית משוק המודעות למובייל כולו. 61 הרבה יותר קשה לסטארט-אפים קטנים יותר להרוויח כסף מפרסומות ממוקדות מכיוון שמפרסמים מעדיפים פשוט לקנות מגוגל ומפייסבוק, שיש להם הרבה יותר נתוני משתמשים.
החברה היחידה שהצליחה להפחיד את חטיבות המודעות של גוגל ופייסבוק היא אמזון, שהפכה לפלטפורמת המודעות השלישית בגודלה בארה"ב. 62 יותר ממחצית האנשים, כאשר מחפשים מוצרים לרכישה מקוונת, מתחילים כעת את החיפוש שלהם באמזון במקום בגוגל. 63 עם הנתח המוגדל הזה של גלגלי עיניים, אמזון יכולה כעת למקם מודעות ישירות ברשימת פריטים למכירה, שזה מקום שבו אנשים כבר בעלי מוטיבציה גבוהה לקנות דברים. ומכיוון שאמזון יודעת בדיוק מה אתה קונה, היא כנראה יכולה להבין מה אולי תרצה לקנות בדיוק מפחיד. 64
במילים אחרות, אמזון החלה להתחרות בגוגל על מודעות שמובילות ישירות לרכישה, או "מודעות בתגובה ישירה". 65 אז זה אכן אפשרי לשחקנים חדשים להיכנס למודעות ממוקדות, אם כי אמזון היא כבר לא בדיוק סטארט-אפ זעיר.
מוכרים את הנתונים שלך? לא בדיוק.
לבסוף, חשוב לציין שגוגל ופייסבוק – ורוב חברות התוכנה האחרות שמשתמשות במודעות – אינן מוכרות את הנתונים שלך למפרסמים. מפרסמים מגישים מודעות לגוגל ולפייסבוק, ושתי החברות משתמשות בנתונים שלך כדי להחליט אילו מודעות להציג לך. הנתונים שלך נמצאים בשימוש נרחב במחשבי גוגל ופייסבוק, אך הם אף פעם לא עוזבים אותם. 66 למעשה, זה למעשה עוזר לגוגל ולפייסבוק לשמור את נתוני המשתמשים לעצמם, מכיוון שהוא מאלץ מפרסמים להמשיך ולחזור אליהם. 67
עם זאת, פייסבוק ספגה אש בשנים האחרונות על כך שהיא מסרה נתוני משתמשים מבלי לספר למשתמשים. היא שיתפה פעולה עם יצרניות מכשירים כמו אפל וסמסונג, ומסרה נתוני משתמשים בתמורה למיקום מיוחד בטלפונים. 68 פייסבוק שיתפה גם נתוני משתמשים עם אמזון בתמורה לנתוני אמזון שיעזרו להפעיל את תכונת הצעת החברים של פייסבוק. 69
בקיצור, חברות מונעות מודעות – לרוב – אינן מוכרות את הנתונים שלך. כפי שהגדיר זאת PCWorld, נכון יותר לומר שהם מוכרים לך . 70 והאסטרטגיה הזו כל כך מוצלחת שהיא יכולה לבנות חברות בשווי מיליארד דולר שלא גובות מהמשתמשים כלום. זה החלק המדהים של כלכלת האפליקציות.